Har forbrugeren et CSR-ansvar?

Da CSR jo som bekendt står for Corporate Social Responsibility, i denne sammenhæng med streg under corporate, så lyder mit titelspørgsmål måske selvmodsigende. For hvordan kan en individuel, menig forbruger have et virksomhedsansvar? Men jeg mener det faktisk alvorligt.

Jeg tillader mig at lægge ud med lidt teori: Ny forskning inden for den socialkonstruktionistiske sfære arbejer ud fra den overbevisning, at vi er, hvad andre siger, at vi er. Med andre ord, så bliver virksomheders identitet og image skabt i et samspil mellem virksomhed og omverden. Dette giver et naturligt link til den stigende opfattelse af virksomheder som en del af det større hele, altså ikke som komplet afgrænsede eksistenser – grænsen mellem virksomhed og omverden er, billedligt talt, ikke fuldt optrukket men snarere stiplet, hullet eller punkteret. Det betyder så, som efterhånden er alment anerkendt, at virksomheden har et ansvar over for den omverden, som den befinder sig i – virksomhedens sociale ansvar.

Men hvordan leder det mig så til at spørge, om ikke også vi forbrugere har et CSR-ansvar? Jeg bygger dette på et interessant indlæg af Philip Mirvis på Reputation Blog, som skriver:

“There is evidence aplenty that while many consumers say they want to purchase “sustainable” or “cause-related” products, they opt for price, convenience, or for a product’s functional rather than ethical benefits.”

Det kan mange af os sikkert genkende fra vores hverdag. Vi ville egentlig gerne købe økologisk og fairtrade hele vejen igennem, men pengepungen gør, at de almindelige discountprodukter frister – især i disse krisetider. Og er det så virkelig så forkert? Måske ikke, men det har konsekvenser.

Hvis virksomhederne skal opføre sig ordentligt, skal det kunne betale sig i form af imagefordele – eller bedre endnu: højere salgstal. Selvfølgelig gør nogen virksomheder det faktisk for deres blå øjnes skyld, men overtalelsesmomentet er klart større, hvis det kaster et større return on investment (ROI) af sig.

Derfor kan forbrugernes ubeslutsomhed være med til at begrænse overtalelsesmomentet i forhold til virksomhederne, da vi siger én ting, men praktiserer noget andet. Med andre ord, så er vi med til at skabe den virkelighed, som virksomhederne forholder sig til.

Når man tager det i betragtning, og samtidig mener (som jeg gør), at grænsen mellem virksomhed og verden er flydende, ja så mener jeg faktisk, at der kan være tale om et forbruger-CSR-ansvar. Med andre ord, så har vi som forbrugere et ansvar for at medskabe virksomhedernes opførsel ved at gøre overtalelsesmomentet stærkere gennem vores handlinger nede i Netto.

Eller som Philip Mirvis skriver:

“The public has to “connect the dots” for good CSR performance to payoff in reputational benefits for firms.”

Er I enige? Jeg vil meget gerne høre jeres tanker om dette.

Et svar til Har forbrugeren et CSR-ansvar?

  1. […] Jeg har tidligere skrevet om, hvordan vi som forbrugere kan være med til at skabe virksomhedernes C…, men i virkeligheden rækker det langt ud over det. Vi er simpelthen med til at skabe virksomhederne. Punktum. Tænk bare på, hvad der sker, hver gang Apple kommer med så meget som et lille iPip. Samtalen tager over, og Apples identitet skabes, ændres, diskuteres og gendannes i et væk. […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s