Layout-fail på BT: Kopi af konkurrenten – og så er det for øvrigt grimt.

Jeg sagde det, da Ekstra Bladet lancerede deres nye, ”smarte” layout på deres webavis, og nu siger jeg det igen: Hvad skal DET nu til for? Min baggrund for at gentage mig selv er, at BT.dk allernådigst har tilladt sine brugere et kig på det kommende, nye layout.

Og undskyld mig, men dér fik jeg altså lige flashback, deja-vu, og – nå ja – en fornemmelse af at have oplevet det her før. (Gentagelse fremmer forståelsen, er det ikke sådan?) Smugkigget bliver lanceret med overskriften ”Du er en af de første, der ser vores nye site”. Hmm, hvorfor virker det så, som om tusindvis af EB.dk-brugere har set det før mig? Ja, jeg spørger bare…

Det nye layout består af nogle primære ændringer: Rubrikker, skrift og billeder i én stor størrelsesforvirring, som er uoverskuelig, rodet, og (i hvert fald i mine øjne) ganske enkelt visuelt skræmmende (ligesom på EB.dk). Web-tv fremhæves i højre side af skærmen (ligesom på EB.dk), og så rykker listen over de seneste nyheder op øverst på skærmen (ligesom på EB.dk – nå, ja og de fleste andre webaviser – ikke noget voldsomt nyskabende i det). Men fint nok at de seneste nyheder gøres lettere tilgængelige – og web-tv ditto. Men hvad skal den der størrelsesforvirring til for?

Peter Brüchmann forklarer:

”Vi har ændret designet på bt.dk væsentligt, gjort det mere indbydende og overskueligt, så det lever op til de krav og forventninger, der i dag er til et nyhedssite.”

Hmmm…..Indbydende? Don’t think so. Overskueligt? Not really. Og lever op til krav og forventninger til et moderne nyhedssite? Altså, nu skal jeg ikke påstå at være guru i web-visualitet, men den pointe forstår jeg altså heller ikke.

For det første er det i hvert fald ikke udtryk for mine krav og forventninger – tvært imod (ja-ja, der er andre mennesker i verden end mig, I know – men altså, really?). For det andet så synes tendensen inden for webdesign at gå imod enklere, mere brugervenlige grænseflader. Se bare på micro-blogging med Twitter som front runner. Kodeordet her synes at være eliminering af overflødige, forstyrrende elementer og fokus på at gøre det centrale lettilgængeligt. Og når vi nu i Danmark netop er kendt for simplicity og rene linjer i vores design, hvorfor så bebyrde bedre vante danskere med det her visuelle rod?

BT giver selv svaret:

”På BT.dk er der rubrikker i forskellige størrelser. På den måde kan vi vise dig, hvad vi mener, er den vigtigste historie”.

Beklager, men det foretrækker jeg egentlig selv at vurdere. Altså hvad der er den vigtigste historie FOR MIG. For det er vel næppe ens for alle?

Min personlige respons på EB.dk’s layoutskifte i sin tid var da også ganske enkelt en cold turkey. Jeg har ikke været derinde siden. Og ifølge Mediawatch, så var jeg ikke den eneste. Ikke at EB nogensinde har været mit foretrukne nyhedssite (og BT ej heller), men dét der var dråben. Og det samme kan meget vel komme til at gøre sig gældende for BT.dk.

Nu står ovenstående fuldstændig for min egen regning. Andre kan gå rundt med en anden holdning. Hvad mener I? Er det et godt design? Er det ok så åbenlyst at kopiere konkurrenten? Tag et kig på det nye BT her – og det nuværende EB her, og kom med din mening – eller gør det på BT’s site.

I den forbindelse synes jeg for øvrigt, at jeg mangler nogle lidt mindre positive svarmuligheder end “Jeg kan meget bedre lide det gamle – rør ikke mit bt.dk”  – som 51% af brugerne for øvrigt har svaret indtil nu.

Skriv et svar

