Fremtidens rollefordeling i nyhedsformidling

newsDet er ikke længere nogen hemmelighed, at de traditionelle nyhedsmedier udfordres i disse dage. Ikke bare af finanskrisen og faldende annonceindtægter, men også i høj grad af vidensdeling. Twitter, Facebook, Youtube og andre sociale medier bliver i stigende grad vores kilder til information. Så udtalt er det pt., at Twitter er blevet den primære kilde, når det kommer til situationen i Iran.

Store nyhedsmedier som CNN refererer åbent til Twitter og Facebook som kilder og henter videoer og øjenvidneberetninger den vej. US State Department bad for nylig Twitter om at udsætte planlagt down-time for ikke at gå glip af den vigtige information, som de hundredvis af tweets i sekundet omhandlende #Iranelection bringer med sig.

På et mere personligt plan, så sker det da også oftere og oftere, at jeg får mine oplysninger om nyheder af interesse for mig gennem for eksempel Twitter – og så dukker de op i de almindelige nyhedsstrømme nogle timer senere.

Listen af eksempler er lang, og jeg kunne blive ved. Men det vil jeg ikke, for de fleste af jer ved det allerede – I har sikkert læst det på Twitter.

Jeg vil derimod diskutere konsekvenserne. For hvad betyder det for nyhedsmediernes rolle i vores moderne videnssamfund?

Placerer det de gamle medier uden eksistensberettigelse? Det mener jeg bestemt ikke. De bør blot indtage en mere specialiseret rolle. I virkeligheden den rolle, som gør, at den gode gammeldags, trykte avis ofte er mere interessant læsning end webudgaven. For her er der tid og plads til research og baggrund – jounalister doing what they do best.

I en sådan verden, ville nyhedsmedierne være mere analyse end ”seneste nyt”, ”breaking”, og hvad de ellers kalder det. De ville samle trådene, interviewe, grave dybere, analysere og perspektivere – ikke blot viderebringe det seneste Ritzau-telegram. I mine øjne er det på tide, at de gamle medier indser, at de umuligt kan vinde kapløbet om at være ”Først. 24 timer i døgnet”, som TV2 News siger – og i stedet gør mere ud af indholdet.

Hvad mener I?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s