Kommunikation, klimaklæder og kommerciel kulør

Grønt spin - af MHF Creativity

Er man blandt den slags personer, som af og til blænder op for tv’et eller åbner en avis (eller klikker sig ind på den, for den sags skyld), så kan det næppe være gået ens næse forbi, at der er noget i gære. Er man derudover bosat i vores dejlige, danske hovedstad, så skal man vel nærmest være muret inde for ikke at bemærke det. Klimadebatten, klimajournalisterne, klimaforhandlerne og klimademonstranterne er alle flyttet ind i vores københavnske gader, og byen er i den grad sat på den anden ende.

Debatten går nu primært på, hvor meget der skal gøres og mindre på, om der skal gøres noget – heldigvis! Verden sætter sin lid til, at alverdens politikere, der i disse dage er samlet på Amager, kan blive enige om ambitiøse mål, og mange gør deres for at påvirke dem.

Men midt i politikken, polemikken og parolerne er der en anden stemme, som blander sig i klimakoret i disse dage: Virksomhederne. Banker brander sig på klimavenlige investeringer, energiselskaberne kappes om at være mest energivenlige, og Coca Cola markedsfører sine sustainability initiativer på gader og stræder.

Kritikerne kalder det ofte greenwashing eller grønt spin. Mangen et firma er blevet beskyldt for at være ulve i klimaklæder og må således finde sig i ridser i den grønne lak. Om de er så slemme, som det ofte påstås, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Men egentlig er det jo ikke så svært. Det er CSR og kommunikation 101: Integritet. Ord skal bakkes op af handling og intentionen skal være ægte.

Når det er på plads, så ser jeg ingen problemer i også at smykke sig med de smaragdgrønne fjer. Tværtimod så bifalder jeg det. For skal der virkelig rykkes på reduktionerne, så skal erhvervslivet med – gerne i front. Og, selvom det måske lyder en smule kynisk, så er erhvervslivet ofte lettest at motivere, når der er udsigt til indtægt. For det er nu min påstand, at enhver kommercielt baseret enhed vil være, i bedste fald, drevet af TO grønne tanker: grønne initiativer og grønne sedler (vi ved jo alle fra Joakim von And, at penge er grønne). Det er der ikke noget underligt i, for de grønne sedler er jo nu engang livsgrundlaget for virksomhederne. Derfor er det vigtigt, at de to grønne aspekter hænger sammen.

Når markedskræfterne belønner den bedste grønne indsats, fordi det samtidig vil være det bedste produkt, så kan vi for alvor rykke på klimagrænserne. Og så skal der naturligvis fortælles om det, for så vil konkurrenterne forhåbentlig følge trop.

Så min opfordring er: Mal endelig med den grønne pensel – men mal ikke for at dække over noget, for så vil farven før eller siden skalle af.

Like This!

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

2 svar til Kommunikation, klimaklæder og kommerciel kulør

  1. wordsandvisions siger:

    Hej Mikkel

    Tak for din kommentar. Jeg er helt enig i problematikken med at dokumentere rigtigheden af de grønne gerninger. Heldigvis begynder flere og flere virksomheder at udgive sustainability rapporter, tage del i Global Compact og andre lignende programmer, og i det hele taget gøre en dyd ud af deres klimaidentitet.

    Nogle vil være mere ægte i deres tilgang end andre, men heldigvis har vi en kompetent skare af klimajournalister, som medvirker til at holde virksomhederne i ørerne og på den måde skille fårene fra bukkene.

    Du har helt ret i, at forbrugerne udgør en vigtig brik i forhold til at få virksomhederne motiveret til grønne tiltag. I mit tidligere indlæg “Har forbrugeren et CSR-ansvar?” (https://wordsandvisions.wordpress.com/2009/05/11/har-forbrugeren-et-csr-ansvar/) kommer jeg ind på netop den problematik.

    Der er nok næppe nogen let vej frem, da der er en tendens til at gå “hønen og ægget” i det. Altså, virksomhederne vil se beviser for potentialet i de grønne tiltag, før de gør alvor af dem, mens forbrugerne vil se virksomhederne levere ægte, grønne produkter, før de køber. Netop derfor er det så vigtigt med forgangsfolk både på virksomhedssiden og forbrugersiden.

  2. Spændende artikel. Jeg er enig i dine betragtninger omkring, at virksomhederne også bør spille en aktiv rolle – alt andet lige er de ofte lettere at flytte end politikerne. Men det kræver, at forbrugerne tager aktive grønne valg – ofte på bekostning af pris.

    Samtidig er det vanskeligt at sikre, at virksomhedernes informationer holder vand – klima og miljøspørgsmål er vanskelige at balancere med salgsbudskaber. Alt for mange har ikke styr på det – også fordi det indefor nogle produktkategorier er dyrt at udarbejde de nødvendige analyser – eks livscyklusanalyser.

    Hos min arbejdsgiver(www.natur-energi.dk) arbejder vi selv meget med det, og det er et tungt arbejde. Det er dog altid en god ide at diskutere produkter og budskaber med diverse NGO’er, da de ofte er godt inde i sagerne og har et blik for, hvilken kritik man kan forestille sig…

    dbh
    Mikkel Brandrup
    Natur-Energi

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s