Velkommen til den ny virkelighed: World Wide grænsebrydende og sociale Web

Jeg sparer ikke på dramatikken i overskriften, og det er med fuldt overlæg. For internettet har foretaget nogle kvantespring på det seneste, som ikke blot rykker grænserne for vores digitale færden – de bryder dem. Og det har konsekvenser for virksomhederne.

Med Facebooks Open Graph og social plugins er internettet blevet personligt. Massekommunikation er erstattet af microtargeting. Med location services som Foursquare og Gowalla interagerer vi direkte med alt fra caféer til metrostationer, og pludselig er vi alle anmeldere. Læg til det stregkoderne fra Google Buzz og StickyBits, der linker fysiske steder og produkter til digitalt indhold, og vi har en virkelighed, hvor grænsen mellem offline og online og mellem os og dem er nedbrudt.

Har du nogensinde set Who Framed Roger Rabbit eller Space Jam? Hvis du har, så har du også oplevet det mærkelige fænomen, når to ellers adskilte verdener blandes sammen. I virkeligheden er det ikke så forskelligt fra det, som sker med grænsen mellem offline og online lige nu. Tænk bare på, hvad der potentielt kan ske på en almindelig lørdag aften som denne:

Det var en digital lørdag aften…

En af dine venner har over Facebook inviteret dig til en koncert på en lokal café. Du accepterer invitationen og linker dermed din fysiske lørdag aften til din digitale verden. På vej afsted benytter du Google Maps på din mobil til at finde den nærmeste 7-11, for du vil lige have en cola med på vejen. På coladåsen sidder en stregkode. Du scanner stregkoden med din smartphone og linkes til en Youtube video uploadet af Coca Cola selv – plus et par billeder tilføjet af andre, der har scannet koden før dig. Måske vælger du endda at tilføje noget indhold selv.

Vel ankommet til din kammerats bopæl, bruger du et par sekunder til at fortælle Twitterland, at du og @dinkammerat gør klar til en festlig aften med en kølig pilsner. Du uploader også et Twitpic – og sørger så for øvrigt for at cross-poste på Facebook. På den måde har du endnu engang linket ikke blot dine fysiske handlinger til den digitale verden, men også linket dig selv og din kammerat online.

Efter et par timer tager I afsted til koncerten. Du bruger Foursquare til at tjekke ind på caféen – og Foursquare deler denne handling via Twitter og Google Buzz. En ven ser dit tweet og slutter sig til jer, da han alligevel befinder sig lige i nærheden. Nu er det tid til at gå i baren. Igen via Foursquare ser du, hvad andre besøgende har anbefalet på drinkkortet, afprøver det, og giver herefter dit eget besyv med.

Efter en fed koncert beslutter du dig for at linke din egen profil til bandets Facebook-side og deler så dine billeder fra aftenen. Nogle af dine venner ser dette – og beslutter sig derfor for at tage med til næste koncert med bandet.

Digital og social virkelighed

Hvad var det lige, der skete i ovenstående eksempel? For det første illustrerer det, hvordan din online og din offline verden bliver filtret ind i hinanden og spiller sammen – ligesom tegneseriefigurer og rigtige skuespillere i Space Jam.

For det andet så giver det virksomhederne en helt ny virkelighed at forholde sig til. For som digitale og sociale væsener er vi yderst aktive. Vi deler, kommenterer og anmelder – og vi gør det gerne i real-time. Når du i ovenstående scenarie tilmelder dig en koncert via Facebook, så bidrager du samtidig til kunstnerens markedsføring. Og når du uploader indhold til coladåsens stregkode, så er du med til at skabe Coca Colas identitet.

Det må virksomhederne forholde sig til – og give slip. Man kan ikke længere forvente at kommunikere sin identitet og så være den eneste om det. Nej, virksomheders og produkters identiteter skabes i dag for alvor igennem samtale – offline som online.

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan vi som forbrugere kan være med til at skabe virksomhedernes CSR-handlinger, men i virkeligheden rækker det langt ud over det. Vi er simpelthen med til at skabe virksomhederne. Punktum. Tænk bare på, hvad der sker, hver gang Apple kommer med så meget som et lille iPip. Samtalen tager over, og Apples identitet skabes, ændres, diskuteres og gendannes i et væk.

Hvis man som virksomhed vil give sit syn på sagen, så er der derfor ikke andet for end at tage en dyb indånding og springe direkte ind i samtalen.

Like This!

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s