Den sociale forretningsmodel – om social CRM, social business og seje biler

Foto: Local Motors

Social er nok – om noget – et af de hotteste buzz words lige nu. Social er simpelthen det nye sort, uanset om det gælder kundepleje eller produktudvikling. Med indtoget af begreber som social CRM og social business er grænsen nu ved at blive brudt mellem virksomhed og omverden. Og så kan der komme fede biler ud af det!


Men før vi kommer for godt i gang med revolutionen, så vil jeg lige bremse op og forsøge at afhjælpe noget af den begrebsforvirring, som uafværgeligt kan opstå, når nye udtryk vinder frem.

Nu havde vi jo lige vænnet os til ”sociale medier” – havde vi ikke? Altså, Facebook, Twitter, Youtube, Digg og alle de andre. Og så begynder folk pludselig at smide om sig med nye begreber som social CRM og social business. Hvad er den nu af?

Jacob Morgan fra Chess Media Group er til stor hjælp her. Nedenstående forklaring er derfor baseret på hans blogpost ”Social Media vs Social CRM vs Social Business vs Enterprise 2.0”, som på lettilgængelig vis udreder den sociale forvirring.

Social begrebsforvirring forklaret

Sociale medier er kanalerne. Det er fællesbetegnelsen for Facebook, Twitter og så videre. Man kan som virksomhed have en strategi eller en politik for sociale medier, som altså relaterer til måden, denne fællesmængde af kommunikationskanaler bliver brugt på.

Social CRM er kundeplejen. Eller det er faktisk mere end det. Det refererer til hele måden, hvorpå du relaterer til dine kunder. Det er en strategisk tilgang, hvor du altså ikke blot taler til kunderne eller taler med dem, når de selv henvender sig. I social CRM er kunden omdrejningspunktet, og kunderne bliver derfor inddraget aktivt i langt højere grad end klassisk kundeservice.

Social business er forretningsmodellen. En social forretningsstrategi bygger på social CRM og på en lignende social tilgang til involvering af medarbejderne internt – det som Jacob Morgan omtaler som Enterprise 2.0. En social business er åben, samarbejdende og interagerende frem for lukket og fokuseret på forretningshemmeligheder. I en ægte social business er grænsen mellem os og dem udvisket, og interaktionen med kunderne er et vigtigt element i selve forretningens udvikling. Kunderne har ægte medindflydelse.

Den sociale forretningsmodel i praksis – Local Motors eksemplet

Det lyder alt sammen meget godt. Men hvordan kan man så sikre sit forretningsgrundlag, hvis man pludselig skal til at dele ud af det? Det kan naturligvis heller ikke lade sig gøre for enhver type forretning. Men for nogen kan det virke.

Den amerikanske bilproducent Local Motors er et rigtig godt eksempel. Firmaet har simpelthen præsteret at bygge den første creative commons bil. Altså en bil, hvor traditionel copyright er taget ud af spillet. Rally Fighter er nemlig designet af Local Motors’ community medlemmer – og bygget af kunderne selv. Via et socialt forum designer medlemmerne selv deres version af en drømmebil – eller eventuelt en lille del af den – en særligt sej kofanger måske.

Det design, som vinder mest anerkendelse hos medlemmerne, er også den bil, som Local Motors ender med at bygge. Og selv her kommer kunden på banen. Man er simpelthen med til at bestemme, hvor bilen skal sælges og i sidste ende med til selv at bygge den.

Det er da for alvor både innovativt og socialt – og for øvrigt super sejt! For Rally Fighter vil helt sikkert skille sig ud i mængden – tjek bilen her.

Her kan du læse mere om konceptet bag Local Motors.

Like This!

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s