Innovativ miljøkommunikation og talende træer

Valnøddeblad

Foto: MHF Creativity

Vi ved det godt, for vi kan næppe undgå at vide det. Miljøet lider. Vi vil (forhåbentlig) gerne vende udviklingen, men det kan virke meget stort og meget uoverskueligt. Den samme udfordring står de, som skal kommunikere på vegne af miljøet overfor. For hvordan får man bragt udfordringen ned i øjenhøjde – der hvor vi kan forholde os til det?

I Belgien giver EOS Magazine og reklamebureauet Happiness Brussels sit bud på netop den problematik. Og det er i mine øjne et ganske innovativt og fascinerende bud.

Mød The Talking Tree:

Talking Tree

Et talende træ med attitude

Et 100 år gammelt træ i Bruxelles udkant er blevet udstyret med intet mindre end ozonmåler, støvmåler, lysmåler, vejrstation, webcam og mikrofon. Og så er det hele forbundet med Youtube, Soundcloud, Twitter, Facebook og træets egen hjemmeside, hvor det hele er samlet.

Hele dette imponerende setup bruges så til at give træet personlighed. Det deler sine oplevelser fra byen med followers og venner via tweets, statusopdateringer videoer og lydklip. Du kan for eksempel glædes over træets begejstring over en exceptionelt klar morgen, eller tage del i dets frustration over mængden af CO2 i luften en bestemt eftermiddag.

På fineste måde bruger det sociale medier til at bringe miljøet i nyt fokus gennem udtalelser som ”Breakfast for today: CO2, diesel fumes and some NOX” eller ”Not a single car around today. This brings back memories”.

Rigtig godt tænkt, hvis I spørger mig. Så kan man mene, hvad man vil om Flash-hjemmesider – og de, som kender mig, ved, at det gør jeg også. Men jeg vil i hvert fald gerne følge med i træets hverdag.

I kan se det hele på www.talking-tree.com.

Like This!

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

2 thoughts on “Innovativ miljøkommunikation og talende træer

  1. Pingback: Pladespiller fortolker naturens musik « Words & Visions

  2. Pingback: Kan kreativitet betale sig for marketing? « Words & Visions

Skriv en kommentar