Colourful confessions of a dataholic – Google Analytics i farver

Fordelen ved Google Analytics: Alverdens data. Ulempen ved Google Analytics: Alverdens data. Det lyder måske lidt selvmodsigende, men udfordringen er at undgå data overload og få gravet det virkelig brugbare frem. Det er der mange måder at gøre på. Nogle lidt tekniske og andre lige ved hånden.

Jeg vil starte med det sidste, som i denne sammenhæng bliver lidt langhåret, og så gemme det mere tekniske til en anden god gang. For selvom jeg kalder mig selv for datanørd, så er jeg jo i bund og grund ét af den slags mennesker, som elsker farver, billeder og gode historier. Nogle ville muligvis kalde det en humanist. Og det har også indflydelse på min opfattelse af data. For selvom jeg samtidig faktisk sætter pris på et tørt Excel-ark fyldt med brugbar data, så vil jeg altid være fan af visualiseringer. Det er her billederne og farverne kommer ind – og også her Google Analytics kommer ind.

Data i farver
Når du bevæger dig rundt i datarapporter i Google Analytics, så vil du som standard oftest se tabeller. Misforstå mig ikke, der er absolut intet galt med tabeller. Men minder du om mig, så synes du måske også, at tabeller er lidt usexede. Tag som eksempel en oversigt over trafikkilderne til dit site (jeg har tilladt mig at sløre dem):

Google Analytics trafikkilder tabel

Trafikkilder i tabelvisning

Ganske brugbart og ganske overskueligt. Du kan vælge at sortere de forskellige data efter, hvad du er mest interesseret i. Men hvad sker der hvis du i stedet vælger at se på kilderne i et cirkeldiagram? Eller evt. et søjlediagram?

Google Analytics trafikkilder cirkeldiagram

Trafikkilder efter andel af klik

Ud over at det hele bliver en tand mere farverigt og inspirerende at se på, så er det i min verden også med til at give data liv. Det vil helt sikkert være et spørgsmål om temperament, men jeg vil klart opfordre til at gøre brug af formerne og farverne, når du roder med Analytics. Det kan sagtens være med til at fremhæve netop dét, som faktisk er det interessante i al datamylderet.

Data i bevægelse
Kan du slet ikke få nok af former og farver, så tjek de interaktive visualiseringer, som er tilgængelig i mange af rapporterne. Her kan du følge din datas bevægelser på to akser over tid som søjler eller cirkler – og så kan du tilpasse både cirkelstørrelse og -farve efter de data, som er de interessante i din sammenhæng.

Visualisering af trafikkilder i Google Analytics

Visualisering af trafikkilder

En visualisering i beta
Du kan også vælge at lege med den nye beta-funktion In-page Analytics, som kombinerer det gamle Webstedoverlejring med nøgletal for den underside på dit site, som du kigger på. Det betyder, at du bl.a. kan få vist PÅ din side, hvordan folk prioriterer dit indhold og hvor mange der klikker ”below the fold”. Der gælder dog desværre stadig samme forbehold som ved Webstedsoverlejring, nemlig at Google Analytics ikke tracker præcist HVOR på siden, folk klikker, men blot hvilken side, de klikker sig videre til. Hvis 20 % har klikket sig videre til Kontakt, og du har flere links hertil på samme side, så vil der altså stå 20 % ud for begge links.

Men det var nok om former og farver i denne omgang.

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Like This!

Skriv et svar

