Kunderegistrering: Vigtige leads eller salgshæmmer?

Beder du dine besøgende registrere sig for at købe dine varer? Hvis ja, så får du måske ikke de loyale kunder ud af det, som du egentlig havde i tankerne. Men hjælpen er nær. Med Google Analytics kan du nemlig undersøge, om registreringen for dig er en lead generator eller en salgshæmmer.

75 % irriteres over registreringskrav
Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve, at dette indlæg er inspireret af et indlæg af Trine Maria på hendes blog “Hovedet på bloggen”. Her referer hun nemlig til en undersøgelse, der viser, at hele 75 % af brugere føler sig irriteret over registreringskrav og som resultat vil ændre deres adfærd på sitet – inklusiv helt at forlade sitet. *

Det er et højt tal! Et tal som giver anledning til selvransagelse, hvis man som website-ejer beder de besøgende registrere sig som et led i købsprocessen (eller en hvilken som helst anden proces). For egentlig er logikken bag dette jo meget klar. Jo flere informationer du har om en besøgende, jo bedre et lead er denne person. Og hvis en kunde har oprettet sig som bruger – er denne kunde så ikke mere tilbøjelig til at vende tilbage og blive en loyal kunde?

Mister du kunder pga. registreringskravet?
Men tænk over det. Hvis dine besøgende agerer i tråd med ovenstående undersøgelse, så risikerer du at tabe 3/4 af dine besøgende i købsprocessen, fordi de irriteres over registreringskravet. Men i stedet for at agere på baggrund af overordnede undersøgelser, så bør du naturligvis undersøge, hvordan registreringskravet påvirker lige netop dine besøgende. Her kan Google Analytics være til stor hjælp.

Få svaret med Google Analytics målkanaler
Hvis du ikke allerede har gjort det, så bør du nemlig oprette bestillingsprocessen som en målkanal. Det betyder, at du angiver kvitteringssiden som et mål og samtidig angiver de enkelte steps i bestillingsprocessen som skridt på vejen til det mål. På den måde vil du kunne se, hvor mange potentielle salg der tabes, når de besøgende når til registreringskravet. Er dette tal højt, så bør du overveje at ændre processen.

Mål værdien af dine kunder med Google Analytics
Men nu er procenter jo kun en del af billedet. Du bør naturligvis også kigge på den konkrete værdi af de besøgende. Her kan Google Analytics også hjælpe dig. Har du opsat e-commerce tracking, så kan du nemlig få meget detaljerede informationer om værdien af de forskellige typer besøg. Kig f.eks. på, hvor stor en procentdel af salgene, som kommer fra tilbagevendende besøgende. Og sammenlign værdien af køb foretaget af tilbagevendende kunder med værdien af køb fra nye kunder.

Men spørg samtidig dig selv: Ville disse kunder alligevel vende tilbage, selvom de ikke havde registreret sig? Eller ville andelen af tilbagevendende kunder måske ligefrem være højere? Undersøgelsen viser nemlig også, at 45 % af de registrerede brugere, som vender tilbage men har glemt deres password, vil forlade siden igen uden at bede om nyt password.

Derfor: Er det virkelig nødvendigt at tvinge dine kunder til at registrere sig? Kunne det ikke tænkes, at din service, dine priser og dit vareudbud i sig selv var nok til at få kunderne til at vende tilbage?

Sådanne undersøgelser og opsætning af de ting, som kræves for at kunne måle det, er netop nogle af de ting, som vi hos iProspect arbejder med, når vi hjælper kunder med deres Google Analytics.

Jeg hører gerne jeres konkrete erfaringer med kunderegistrering.

*Det skal nævnes, at undersøgelsen er baseret på det amerikanske marked. Selvom lignende tal kunne tænkes for Danmark, så er det derfor blot endnu vigtigere at undersøge, hvordan registreringskravet påvirker netop dine besøgende.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s