SEO for kommunikationsfolk – Om Google, spam og sorte hatte

Når SEO-snakken for alvor går, så kan det hurtigt fyge med fagsprog, forkortelser og mærkværdige udtryk som white hat, black hat, backlinks og lignende. Det kan sikkert for mange virke som en lukket verden regeret af engagerede folk med en noget nørdet interesse.

Derfor kan det måske også virke knap så ligetil, hvorfor netop SEO bør være på kommunikationsafdelingens agenda. Hvad har links og søgeord med kommunikation at gøre? Og hvad er det egentlig for noget med de der hvide og sorte hatte?

Ikke desto mindre, så vil jeg vove den påstand, at enhver virksomhed, der ønsker at beskæftige sig med søgemaskineoptimering, også bør tage kommunikationsbrillerne på, når der skal vælges intern tilgang eller ekstern partner.

Sort snak og dårlige salgstaler
Jeg vil gerne sætte dette i perspektiv ved at bruge et par eksempler fra kommunikationens verden, og jeg vil derfor bede dig overveje følgende:

  • Ville du lancere firmaets nye stjerneprodukt med en produktbeskrivelse, der intet brugbart fortæller om, hvorfor man skal købe netop dit firmas produkt?
  • Ville du sende en salgsrepræsentant, som absolut intet ved om dit firmas kernetilbud, ud til dine potentielle guldkunder?
  • Eller ville du tillade, at firmaets talsperson stillede sig op foran medierne og talte sort?

Nej, naturligvis ville du ikke det. For enhver kommunikationsperson med respekt for sig selv ved, at al kommunikation, uanset om der er tale om reklamer, interviews eller salgstaler, har betydning for, hvordan ens firma og firmaets produkter opfattes – og i sidste ende for bundlinjen.

SEO, kommunikation og sorte hatte
Ikke desto mindre så er der mange virksomheder, som tillader den slags, når det kommer til deres SEO-tilgang. Det er her de sorte og hvide hatte kommer ind. Altså hele white hat SEO vs. black hat SEO diskussionen. Helt kort fortalt så er white hat SEO den tilgang, som overholder Googles retningslinjer, og som har brugerens bedste interesse for øje. Black hat SEO derimod søger med alle midler at nå topplaceringer i søgeresultaterne. Også selvom det betyder brug af metoder, som netop Google ikke bryder sig om.

Hvis Google opdager, at du bruger black hat-teknikker, så risikerer du at ryge langt ned på listen ved næste algoritmeændring fra deres side. Men du risikerer også helt at blive udelukket fra søgeresultaterne. Det kan gøre rigtig ondt på salgstallene.

Men hvis nu det virker?
Men går den, så går den, ikke? Ja, nogle gange så går den. Nogle gange overser Google den sorte hat. Så hvorfor ikke lade SEO-folkene bruge mørkere teknikker, det er jo trods alt ikke ulovligt.

Tja, hvorfor ikke sende den uvidende salgsrepræsentant ud til kunden? Han skal sikkert have mindre i løn, og måske får han alligevel hevet nogle salg hjem gennem sin aggressive facon. Og hvis nu den halvdårlige produktbeskrivelse kan skaffes væsentligt billigere end den virkelig gennemarbejdede version, hvorfor så ikke bruge den? Hvad der er sparet, det er jo tjent – er det ikke?

Nej, for det vil give bagslag hos interessenterne. Du vil risikere at afskrække dine kunder og at få et dårligt omdømme, der gør langt mere ondt end den ekstra udgift og tid, som en kvalificeret indsats kræver.

Black hat sætter dit omdømme på spil
Det samme risikerer du med black hat-teknikker. Når en robot autospammer blogkommentarer uden relevans for de konkrete blogindlæg blot for at give dig links, så snakker du sort i fuld offentlighed. Når du køber dig billigt til elendige blogindlæg, hvor sproget knap hænger sammen, igen for at få fingre i de gyldne links, så præsenteres dit firma af en rigtig dårlig salgstale. Og når du plastrer din egen hjemmeside til med tekster, der intet af værdi tilbyder brugeren, men til gengæld gentager et vigtigt søgeord om og om igen – ja, så har du dine elendige produktbeskrivelser.

Husk på, at alt dette eksisterer ude på nettet. Blogindlæg, links og dårligt hjemmesideindhold lever online, så dine kunder, dine samarbejdspartnere og din chef kan finde det. Er det virkelig sådan, du ønsker at opbygge dit online image? Gennem dårlige salgstaler, sort snak og ligegyldig information?

Tænk over det, og overvej så, om ikke det kan være værd at tage den hvide hat på. Både for at sikre dine organiske placeringer på langt sigt – og for dit omdømmes skyld.

Et svar til SEO for kommunikationsfolk – Om Google, spam og sorte hatte

  1. […] indlæg tog jeg en kommunikationstilgang til hele diskussionen om black hat vs. white hat SEO. Hvorfor skal man som kommunikationsperson overhovedet bekymre sig om SEO? Her var mit argument, at valget af SEO-tilgang handler om mere end blot PageRank – det handler […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s