Er du parat til mobil search marketing?

Mobilsøgning9 ud af 10 søgninger på mobil resulterer i en handling – og hver tredje ville hellere opgive chokolade end undvære deres smartphone. Ingen tvivl, mobilen er kommet for at blive – men hvordan skal du gribe den an i din search marketing?

Google har netop offentliggjort en undersøgelse, der sætter en tyk streg under mobilens vigtighed for din markedsføring. Tag blot et kig på disse nøgletal:

  • 77 % af smartphone-brugere foretager søgninger
  • 9 ud af 10 søgninger på smartphones resulterer i en handling (køb, besøg hos en virksomhed og lignende)
  • 95 % af smartphone-brugere leder efter lokal information
  • Og 88 % af disse foretager som et resultat en handling inden for en dag
  • 71 % af smartphone-brugere søger, fordi de har set en reklame i tv, online eller på mobilen.
  • 24 % anbefaler et brand eller et produkt til andre som resultat af en smartphone søgning.

Og der er endnu flere spændende tal i undersøgelsen. Fælles for dem alle er, at de tegner et billede af mobilbrugere, som et aktivt opsøgende folkefærd, der er villige til at handle efter det, som de finder.

Tallene er fra USA, der som udgangspunkt generelt er længere fremme, end vi er i Danmark, når det kommer til smartphones. Det betyder dog på ingen måde, at vi kan tillade os at sidde den slags tal overhørig herhjemme. Tværtimod, så giver de os en chance for at komme med på vognen fra et tidligt tidspunkt, så vi og vores marketing står stærkere, når mobilbølgen for alvor ruller ind over os – for det kommer den til.

Mobil search marketing på Google

AdWords-annoncer og Google Places

Mobil search marketing
Ovenstående nøgletal giver os anledning til et par foreløbige konklusioner med betydning for din search marketing strategi. For det første er mobilen vigtig. Når du opretter dine AdWords-kampagner bør du derfor ikke blot tænke på den gode gamle PC, men også have smartphone-folket for øje. Opret derfor separate mobilkampagner og optimer dem separat. På den måde kan du målrette dit budskab endnu bedre til dine brugere og potentielle kunder, der jo ikke nødvendigvis opfører sig ens på telefon og computer.

Du kan for eksempel lave en kampagne, der kun målretter iPhone-brugere for at sprede budskabet om din nye applikation i App Store. Eller du kan vælge at målrette efter hvilken udbyder, brugeren har.

Location, location, location
95 % – det er stort set alle – bruger deres smartphone til at lede efter oplysninger om ting i deres nærområde. Og de handler efter det. Smartphonen er altså hyperlokal. Du kan checke ind, og du kan tjekke ud – præcis når du behøver det. Er du sulten? Jamen så googler du måske efter nærmeste spisested. Bliver din restaurant så fundet? Det kan du sørge for både med AdWords-annoncer og med Google Places, der både kan give dig synlighed organisk og linkes med dine betalte søgeannoncer. Og når du nu er ved det, så kan du jo overveje at præsentere den potentielle, mobile kunde for et godt tilbud, når han nu alligevel er i nabolaget. Det kan du jo netop gøre, fordi du har oprettet mobilkampagnen separat.

Tænk i integreret markedsføring
71 % af smartphone-brugere søger på deres mobil, fordi de har set et interessant budskab i en tv-reklame, et online banner eller en mobil AdWords-annonce. Tænk over det, når du taler med dit mediebureau om jeres strategi. Måske kunne du bruge et tv-spot til at sætte fokus på jeres brugervenlige booking engine på jeres mobile hjemmeside – for sådan en skal I naturligvis have. Og tal samtidig med jeres search marketing bureau (eller in-house ansvarlige) om, hvordan der bedst kan skabes synergi mellem budskaberne i de forskellige medier.

Her kan du se Googles præsentation af deres nye mobilundersøgelse:

3 svar til Er du parat til mobil search marketing?

  1. Desværre er alle de muligheder som de har til rådighed i USA ikke kommet til Danmark. Her tænker jeg bl.a. på “click-to-download”, hvilket vil være ideelt for alle der ønsker at sprede deres Apps – iPhone/Android etc.

    Det er også super spændende at 95% søger lokalt, til det vil jeg også gerne nævne at hver tredje søgning via mobilen ren faktisk er lokalt, så mobilsøgningen er generelt mere lokalt end den “gamle” PC.

    Super artikel🙂

    • Maria H. Frederiksen siger:

      Takker🙂

      Ja især netop click-to-download er det ærgerligt, at vi ikke har – endnu. For det skal nok komme.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s