Google Places – nu med events

Google Places er blevet endnu mere brugbar for koncertsteder, kursuscentre og andre arrangører af events. De kan nemlig få deres kommende begivenheder til at fremgå direkte på deres Google Places-profil.

Over 20 % af alle søgninger på Google har en lokal dimension. Så hvis du afholder kurser i Århus eller arrangerer koncerter i København, så er Googles tiltag på Places værd at bide mærke i.

De kommende events får en prominent placering lige under Google Places-profilens primære information om adresse, offentlig transport, åbningstider o.l. og lige over billeder og videoer. Eventfortegnelsen linker desuden direkte til hjemmesiden, hvor begivenheden er opslået, og brugeren får tilmed mulighed for at føje eventen til sin Google kalender direkte fra Places-siden.

Google Places events også i Danmark
I Danmark kan man allerede se funktionen på Places-profilerne for koncertsteder som Vega, Forum og Musikhuset i Århus.

Google Places upcoming events

Google Places events – det tekniske

Ligesom Google product listings (der ikke er i DK endnu) og anmeldelser, gør event-funktionen brug af rich snippet markup til at vise ekstra informationer til Googles brugere. For at blive lidt ekstra teknisk, så er der altså tale om, at man markerer sine events med mikrodata, mikroformat eller RDFa-kode, der på den måde fortæller Google, hvor og hvornår det pågældende event finder sted.

Er du ikke så stærk i den type kode, så kan du eventuelt tilmelde dine events til tjenester som for eksempel Wcities.com, der allerede gør brug af RDFa-baseret Open Graph-kode, som vil levere netop den type eventinformation til Google. Og de fleste begivenheder, som jeg indtil videre har set på Google Places, er da også hentet fra netop Wcities.

Dog bør du klart overveje at tilføje rich snippet-koden direkte på din egen hjemmeside. Som nævnt, så linker eventfortegnelserne jo netop til den side, hvorfra begivenheden er hentet. Og selvom Wcities da linker videre til dit site, så kan der være noget at hente ved at eliminere dette led. Jo nemmere du gør det for dine brugere at finde den rette information, jo bedre.

Og der er faktisk endnu en fordel ved at markere sine events. Ud over i Google Places kan de nemlig også komme til at fremgå i Googles almindelige, organiske resultater. Se for eksempel nedenstående søgning på ”koncerter København”.

Rich snippets for events in Google SERP

Et svar til Google Places – nu med events

  1. […] for et rigere internet Jeg har tidligere skrevet om, hvordan du kan anvende rich snippet markup på dine events, så de kan fremgå både i søgeresultaterne og på din Google Places-profil. Med Schema.org er […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s