Hvor er jeres faglige stolthed? Om seo, artikler og content spam

Kampen om topplaceringer på Google er hård. Alle vil ligge i top, for det er givetvis her, det sner. Og der er koldt på toppen. Koldt og kynisk. Black hat og grey hat SEO-folk skyr ingen midler for at nå derop og spyer det ene elendige blogindlæg efter det andet ud over det forsvarsløse internet blot for at få links. Den slags kaldes content spam.

Ok, helt forsvarsløst er internettet så ikke. Google har med deres seneste algoritmeændring, Panda update, gjort indhug i mængden af indholdsspammende hjemmesider, der ikke eksisterer for andre end Googlebot. Tak Google! Men der er lang vej endnu, hvorfor 2011 da også hos Google er døbt Spam Fighting Year.

I et tidligere indlæg tog jeg en kommunikationstilgang til hele diskussionen om black hat vs. white hat SEO. Hvorfor skal man som kommunikationsperson overhovedet bekymre sig om SEO? Her var mit argument, at valget af SEO-tilgang handler om mere end blot PageRank – det handler om dit firmas omdømme.

Sproglige helte vs. content spam
Men i mine øjne handler det også om faglig stolthed. Ja, content spam virker – indtil videre. I hvert fald hvis målet udelukkende er topplaceringer. Og for mange helliger dette mål fortsat midlet til at opnå det. Det er så her, det for mig bliver personligt, det indrømmer jeg gerne. For jeg har en forkærlighed for sprog. Nogle af mine største helte er dem, som forstår at male billeder med ord. At gøre et fladt stykke papir (eller en flad skærm) med intet andet end bogstaver til et eventyr, et drama eller et stykke faglitteratur, som man næsten ikke kan løsrive sig fra igen. Se dét er en bedrift. At skabe hele verdener ud af papir og tryksværte.

Derfor generer det mig, når jeg gang på gang i jagten på dette og hint på Google støder på artikler, hvor sproget knap hænger sammen. Og i de tilfælde hvor det så trods alt er læseligt, efterlader mig med et ønske om, at det ikke var. Simpelthen fordi det var komplet indholdsløst. Det er synd og skam, at mine helte skal kæmpe så bravt mod den slags på nettet.

Og tænk over det: Hvor godt et indtryk efterlader den slags indhold mon hos dine potentielle kunder? Uanset din placering på Google. For i sidste ende er det vel dem, kunderne, det handler om – er det ikke?

SEO er også en kunstform
Er deres kamp så tabt på forhånd? Nej, det er den ikke. For white hat SEO, hvor det primære fokus faktisk er brugeren, skaffer også topresultater. Og det uden at udsætte brugeren for ligegyldigt sludder. SEO er i virkeligheden også en kunstform. Ligesom mine helte i sprogets verden, kan SEO skabe små mirakler ud af en skærm, tekst og lidt kode – eller det kan skabe billige knaldromaner, der muligvis sælger, men intet specielt gør for brugeren.

Derfor mit spørgsmål: Hvor er jeres faglige stolthed? Nej, SEO-folk er ikke sat i verden for at skrive historiske værker. Men de er vel heller ikke til for at spamme det internet, som de må formodes at brænde for? Og ja, jeg provokerer lidt lige nu ved at gøre diskussionen mere sort-hvid, end den reelt er – men provokation fremmer forståelsen, er det ikke sådan?

Hvad mener I?

Skriv et svar

