Hvad er ligheden mellem bøger og violiner? Spørg Google!

Mærkeligt spørgsmål med et næsten ligeså kryptisk svar. Nøglen til gåden er nemlig, at udviklingen i søgninger på de to ord har fulgt hinanden tæt siden 2004. Det fortæller Googles nyeste tiltag Google Correlate.

Ud over dette har de to ting nok ikke meget til fælles. Med mindre der er tale om en bog om violinspil selvfølgelig. Google Correlate er et nyt værktøj, hvor du kan indtaste et søgeord og se udviklingen over tid sammenlignet med andre søgetermer.

”Men det kan man jo allerede med Google Insights for Search”, tænker den kvikke læser nu måske. Og det er rigtigt, det kan man. Forskellen er, at man her ikke selv vælger de søgetermer, som man vil sammenligne med. Google Correlate finder automatisk dem, hvis søgemønster mest minder om dit valgte søgeord.

Bøger, violiner og mavepine
Det er her bøgerne og violinen kommer ind i billedet. For en søgning på ”books” viser nemlig, at søgemønstret for bøger følger det for violiner ganske tæt. Og ikke nok med det, på listen over lignende søgemønstre finder man også ”saxophone”, ”cello” og ”clarinet”.

Nu er jeg en nysgerrig person, så dette sammenfald mellem musikinstrumenter og bøger  fik straks sendt mig på en detektivmission – indtil videre dog uden andet logisk svar end, at der kan være tale om søgninger efter nodebøger. Har du et andet og mere interessant bud, så kom endelig med det!

Google Correlate søgning på bøger og violiner

En anden søgning viser i øvrigt matchende tendenser for ”stomach ache” og søgninger på ”girl names” og ”boy names” – hvilket man jo så kan tænke lidt over…

Google Correlate og din AdWords-kampagne
Men tilbage til Googles seneste påfund. For hvad kan man så få ud af dette nyeste skud på stammen af Google-værktøjer? Du kan for eksempel bruge det til at få ideer til negative søgeord til din AdWords-kampagne. Markedsfører du for eksempel et middel mod ondt i maven, så afslører ovenstående, at du bør overveje at ekskludere søgninger forbundet med graviditet.

Find nye produktmuligheder
Men du kan også bruge det til at udvide din markedsføring – både online og ude i den fysiske verden. En søgning på ”groceries” viser til eksempel en sammenhæng med søgemønstret for ”budget recipes” med tydelige peaks, da finanskrisen var på sit højeste. En supermarkedskæde kunne nu overveje at bruge denne viden til at udvide sin markedsføring og sit produktudvalg inden for netop dette område.

Sammenkæd offline og online med Google Correlate
Der, hvor Google Correlate bliver rigtig smart, er imidlertid, at du kan uploade dine egne dataserier og finde ud af, hvilke søgetermer der matcher i udvikling. Her får du altså en ny og interessant måde at sammenkæde off- og online data på. Forestil dig en lokal boghandler, der i perioder oplever en stor stigning i kunder i butikken uden umiddelbart at kunne gennemskue hvorfor. Med Google Correlate kan han nu notere sig antallet af køb over tid, uploade denne data og straks se, om der her gemmer sig nogle mønstre for søgninger, der kunne forklare udsvinget. Og han kunne så være bedre forberedt næste gang.

Tegninger og søgninger
Som en ekstra, smart lille gimmick kan du faktisk også tegne din egen helt selvopfundne udviklingskurve og straks få at vide, hvilke søgetermer, der har fulgt denne. Måske ikke den mest åbenlyst anvendelige funktion i verden, men man kan da forestille sig enkelte situationer. Sælger du alt mellem himmel og jord online, men generelt oplever et fald i sommerferien, så kunne du måske tegne en kurve for at se, hvilke søgninger der faktisk stiger i denne periode. Og en hurtig graf med kraftig stigning inden for de seneste år viser naturligt nok en overvægt af tech-relaterede søgninger så som ”clear cookies on a mac”, ”email app” og ”customize your Facebook”.

Og når vi nu er ved tegningerne, så forklarer Google udviklingen af Correlate i en fin, lille tegneserie.

Kun i USA
Som ofte med Google, så er der desværre det store men, at værktøjet indtil videre kun anvender søgedata fra USA, hvorfor alle mine eksempler da også er engelske. I USA kan man ud over mønstre over tid også sammenligne med mønstre for de enkelte stater. Den manglende danske version forhindrer naturligvis ikke os i at få ideer med værktøjet, men vi bør naturligvis tage resultaterne med et gran salt.

Og så kan vi jo bare krydse fingre og satse på, at Google Correlate snart når til Danmark.

Et svar til Hvad er ligheden mellem bøger og violiner? Spørg Google!

  1. Maria H. Frederiksen siger:

    Et andet godt eksempel fra Google Correlate er, at en søgning på “tickets” viser en sammenhæng med søgninger på “pet sitting” og “dog kennels”. Har du en kennel, så kunne du altså bruge denne information til at planlægge, hvornår og i hvilke medier, du skal annoncere.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s