Boganmeldelse: The Hunger Games – et besnærende bekendtskab

The Hunger GamesThe Hunger Games tog med mig på sommerferie, men jeg burde nok have haft selskab af hele serien. Da jeg først var kommet i gang, var jeg nemlig så opslugt, at jeg læste den fra ende til anden på to dage.

The Hunger Games (Dødsspillet på dansk) er første bog i trilogien om Katniss Everdeen, der lever i en slags postapokalyptisk USA, hvor indbyggerne i 12 distrikter er komplet underlagt magthaverne i The Capitols luner. Det er en flot udført fortælling om gru, magt, fattigdom og umulig kærlighed.

Katniss bor med sin mor og sin søster i Distrikt 12, hvor indbyggerne lever af at producere kul til overmagten. Men da Katniss’ far dør, er maden knap, og hun tvinges til, i selskab med vennen Gale, at jage uden for byen og hegnet, der beskytter mod både de almindelige, vilde dyr og de genmanipulerede, der lever omkring distriktet. Katniss lever et fattigt, ensformigt liv, hvis lyspunkter er Gale og lillesøsteren, som hun nærmest føler sig som en mor for.

Dødsspillet – for underholdningens skyld

Alt dette ændres brat, da de årlige Hunger Games skydes i gang. Som straf for at distrikterne engang forsøgte at gøre oprør mod The Capitol, viser eliten nu hvert år sin altoverskyggende magt ved at tvinge 24 unge mennesker, to fra hvert distrikt, til på grusomste måde at kæmpe mod hinanden på liv og død – for underholdningens skyld. For det hele filmes og vises i tv som en slags absurd version af Robinson Ekspeditionen, som landets indbyggere tvinges til at følge med i og behandle som et kultfænomen.

Vi følger Katniss’ kamp for overlevelse i en arena, hvor hendes jægerinstinkt skal stå sin prøve, hvis hun skal gøre sig håb om nogensinde at slippe ud igen.

Gruopvækkende og absolut fascinerende

Mere vil jeg ikke gå i detaljer – du bør selv læse bogen. For i tilfælde af, at det ikke allerede står klart, så har den min klare anbefaling. The Hunger Games er en ungdomsbog, men føler du ikke, at du hører hjemme i den kategori, så lad det endelig ikke stoppe dig.

Suzanne Collins tager i bogen fat i flere interessante dilemmaer: Hvor langt vil vi gå for underholdningens skyld? Er det ok kynisk at udnytte andres følelser, hvis dit liv afhænger af det? Og kan det overhovedet lade sig gøre selv at forblive upåvirket?

The Hunger Games er et grusomt og kynisk fremtidsscenarium, der på dygtig vis af forfatteren krydres med frygten for at indrømme en umulig kærlighed over for sig selv og over for sin elskede.

The Hunger Games – the movie

Som en ekstra bonus, så er The Hunger Games lige nu ved at blive filmatiseret og får amerikansk premiere i marts 2012. Katniss bliver spillet af den smukke Jennifer Lawrence, så er du hankøn, kan du roligt lade kæresten slæbe dig med i biografen. Hun kan så til gengæld glæde sig over at stifte bekendtskab med den ganske fotogene australier Liam Hemsworth i rollen som Katniss’ jagtmakker Gale.

Hungry for more?

Både bog og film har selvfølgelig en Facebook fanside, IMDB og thehungergamesmovie.com fortæller alt om filmen, og sitet her fortæller dig, hvor du kan købe bøgerne. Vil du gerne have en second opinion, så kan du for eksempel læse endnu en anmeldelse af The Hunger Games.

May the odds be EVER in your favor!

*Indlægget er inspireret af The Hunger Games (bog 1), der blev givet til mig af Nordisk Film.

7 svar til Boganmeldelse: The Hunger Games – et besnærende bekendtskab

  1. Hej W og V

    Godt indlæg og ingen tvivl om at The Hunger Games er en fantastisk serie. Vi er en gruppe unge bloggere som har oprettet Danmarks første og største fansite. Den er stadig under udvikling, men det ville være fantastisk hvis vi måtte få et link herfra dig af🙂

  2. Lene siger:

    Uh! – Den lyder da seriøst spændende!!! Den kommer lige på læselisten🙂

    • Maria H. Frederiksen siger:

      Det kan du roligt gøre! Har i øvrigt lige slugt 2’eren på 2½ dag – kan være den får en anmeldelse med på vejen også.

  3. Majasol siger:

    Du kan roligt se frem til Catching Fire. Den er uden tvivl på højde med den forrige bog.

    Som dig, ser jeg også frem til filmatiseringen af bøgerne. Jeg er særligt spændt på at se om castet formår at gøre alle karakterer levende. Jeg er stadig utrolig ærgerlig at over Jennifer Lawrence fik hovedrollen.

    • Maria H. Frederiksen siger:

      Så vil jeg da glæde mig endnu mere til at læse den!🙂 Umiddelbart tænkte jeg også, at Jennifer Lawrence er meget lys til en rolle som pigen med den lange, mørke fletning. Men jeg synes egentlig, at de billeder, jeg har set, rammer meget godt.

  4. […] herfra. læs mere omkring The Hunger Games på det officielle site, på wikipedia eller endnu en The Hunger Games anmeldelse fra en yngre og mere sproglig […]

Skriv et svar

