Kreativ markedsføring – bakterier, legeland og undertøjsmodeller

Innovativ kommunikation er fedt. Punktum. Det uforudsete og iderige, som får os til at spærre øjene op og kigge en ekstra gang. Det skal hyldes – igen. For jeg har tidligere skrevet om kreativ markedsføring ved hjælp af monstre, gavmildhed og sure fugle.

Viral markedsføring i bogstaveligste forstand

Hvordan reklamerer man effektivt for endnu en film i rækken af skrækscenarier, der handler om et udbrud af en farlig, luftbåren virus? Det har Warner Bros. Pictures i Canada fundet et særdeles opsigtvækkende og forholdsvist ulækkert svar på. De har simpelthen valgt at skrive filmens navn i et butiksvindue – med bakterier. (Nej, bakterier og vira er ikke det samme. Jo, det er stadig et genialt påfund). Se selv det ulækre stunt i denne video.

Legeland for mænd med shopping-fobi

Vi kender alle sammen fænomenet, gør vi ikke? Mænd slæbt med på shopping mod deres vilje. De står i vejen, småtrippende og smågnavne. Irriterende for både mand og shopper, der forhindres i uforstyrret at leve købetrangen fuldt ud. Fænomenet kan oftest observeres i dametøjsforretninger, men IKEA er tilsyneladende ingen undtagelse. Tolerancetærsklen for svenske sofaer, yndige sengeborde og alskens pyntehejs er tilsyneladende højere hos kvinder end hos mænd.

Det har IKEA i Australien nu taget op til overvejelse og midlertidigt lanceret ”Mänland”, et legeland for mænd, hvor kvinderne kan parkere dem, mens de lader deres indre indretningsarkitekt få frit løb. Og skulle de i processen blive distraheret af alle de indretningsmæssige herligheder, så bliver kvinderne også udstyret med en buzzer, der minder dem om at hente deres mænd ved endt shopping.

Det er da et win-win påfund! Tilbage står så blot spørgsmålet: Hvornår lancerer Silvan, Biltema og Hi-Fi Klubben noget tilsvarende for kvinder?

Afslør undertøjsmodellens hemmeligheder

Victoria’s Secret er kendt for feminint, lækkert undertøj og tiltrækkende modeller iført selvsamme. Et brand der tiltaler både mænd og kvinder. Og det udnytter de til fulde i et halvvovet markedsføringstunt, der benytter QR-koder og outdoor-reklamer. Følgende billede taler vist for sig selv.

Victoria's Secret QR-koder

Og tak til Laura Jul for at opdage denne kampagne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s