Hvad er god kommunikation?

Kommunikation er et vigtigt element for enhver virksomhed. Branding, marketing, PR og salg er alt sammen elementer af kommunikation, som med rette bliver prioriteret på direktionsgange verden over. Men hvad er god kommunikation? For at kunne svare på det er det relevant først at se på, hvad kommunikation reelt er.

Hvad er kommunikation?

Lad os starte med en påstand: Alt er kommunikation. Ikke kun pressemeddelelser, salgspræsentationer og kundemøder, men reelt alt hvad vi foretager os. Vores kropssprog er kommunikation. Vores påklædning er kommunikation. Vores kaffe er også kommunikation.

Vent, hvad? Hvordan kan kaffe være kommunikation?

Kaffe er kommunikation

Prøv engang at tænke over det. Hvad er til stede ved stort set alle møder? Ja netop: Kaffe. Kaffe er en slags ritual, der fungerer som samtalestarter. Alt glider ligesom lidt lettere, når vi lægger ud med en fælles tur til kaffemaskinen eller blot i fællesskab at sørge for, at alle har koppen fuld. Bruger du mælk? Hvad med sukker? Kaffen binder os sammen. Og er du ikke kaffedrikker, så kan te gøre det samme. Om ikke andet, så blot gennem samtalen om det så vigtige emne: Kaffe eller te?

Når min arbejdsgiver investerer i god kaffe til kontoret, så er det også kommunikation. Kaffens budskab er her, at chefen anerkender det store arbejde, vi som medarbejdere lægger i hans virksomhed, og at vi derfor ikke skal spises af med noget bittert sprøjt.

Vi ER kommunikation

Ligesom kaffe kan være kommunikation, kan mere eller mindre alt andet også være det. Alt hvad vi gør – og hvad vi ikke gør – sender et budskab. Ligesom eksistentialismen fortæller os, at vi defineres gennem vores valg og fravalg, ligeså gør det budskab, som vi – ofte ubevidst – sender til vores omgivelser. Man kan så igen vove den påstand, at disse ubevidste budskaber, og hvordan vores omverden afkoder dem, handler på dem, og videreformidler dem, igen er med til at definere, hvem vi er – vores identitet.

Alt hvad vi foretager os sender signaler, der vil blive afkodet og fortolket – og reageret på. Enhver handling fostrer en reaktion; én version ud af mange af, hvem vi er som person. Hvilken version vinder? Det afgøres i et slags magtspil med omverdenen. Med andre ord, så er vores identitet skabt i et samspil mellem vores og vores omverdens kommunikation.

Nu blev det vist lidt langhåret, det må I undskylde. Men for mig som person er en vigtig del af min identitet min baggrund i kommunikationsstudiet, hvorfor det af og til må blive lidt langhåret. Teoretisk placerer jeg mig i den socialkonstruktionistiske verden, der netop bygger på ideen om, at alt er, hvad det fortælles til at være. Vi ER kommunikation. Ikke envejskommunikation, men hele koret af stemmer.

Og hvor vil jeg så reelt hen med det? Jo, hvis alt, vi gør, sender budskaber, og vores identitet defineres af, hvordan der kommunikeres om os, af os selv og af andre, så bør vi tænke godt og grundigt over, hvordan vi agerer og kommunikerer. Det gælder både os som individer og for de virksomheder, vi repræsenterer. Derfor mit oprindelige spørgsmål: Hvad er god kommunikation?

Hvad er god kommunikation?

God kommunikation er kommunikation, der opnår målsætningen. Er det ikke? Hvis vi vil sælge 10.000 stk. af et bestemt produkt, så er god kommunikation den markedsføring, der sørger for, at det sker. Ikke? Ikke nødvendigvis. For vi mangler et led i denne ligning. Vi mangler hvordan. Hvordan opnår vi målet? Sælger vi en hel masse ved at oversælge produktets USP i stor grad? Eller sælger vi med et smart slogan, for så at gemme (eller glemme) alt det med småt? Er det god kommunikation? Vi har jo opnået målet.

Lad os vende tilbage til, at enhver handling har en reaktion. Handlingen er, at vi oversælger vores produkt. Lover noget, der ikke holder i længden. Den umiddelbare reaktion er, at vores kunder køber produktet. Men reaktionsrækken slutter vel næppe her. For et oversolgt produkt kan meget vel få den langsigtede reaktion, at vores kunder føler sig snydt. Og kommunikerer om dét.

Hvad gør det mon for vores identitet? Hvad siger mon mest om os; at vi har nået det kortsigtede mål med 10.000 solgte produkter, eller at en stor del af vores kunder føler sig snydt? Det afgør koret af stemmer, og i dette kor er vi blot én stemme, mens kunderne er mange. Og mange, der taler med samme budskab, har magt. Magt til at definere.

Tænk over alternativet: Vi kommunikerer mere ærligt om produktet. Fremhæver naturligvis fordelene, men forsøger ikke at love noget, vi ikke kan holde. Det umiddelbare salgsbudskab er måske ikke helt så stærkt. Vi sælger måske ikke alle 10.000 stk. Men vores kunder er glade. De får, hvad de er blevet lovet – måske endda mere. Og så kommunikerer de om dét. Word of mouth er virkelig magtfuldt. Èn stemme kan blive til et helt kor – og så kan dét kor definere, hvem vi er, og hvad vi kan. Mon så ikke nok de 10.000 stk. skal blive solgt på lidt længere sigt alligevel? Og mon ikke vi står stærkere ved næste produktlancering?

Jeg vil gerne citere Ian Lurie fra bloggen Conversation Marketing, da jeg mener, at han fanger netop denne pointe perfekt:

“Communications drives us. It can start wars or end them. It can educate people or drive them into ignorance. Communications as a whole form this huge conversation that’s always going on. […]

And marketing is the gateway drug to all communications. It’s what everyone experiences, all the time. It primes us for decision making. Every little chunk of marketing stuff contributes to a sort of ambience – a tone – in the big communications conversation. One ad at a time, one product at a time, one message at a time.

So: Marketing. Change. World. The quality of that marketing matters, a lot. That’s why GREAT marketing is so important.”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s