Når dataanalyse går på museum

CMYK farverHvad har guldaldermalerier, videoinstallationer og abstrakt kunst med dataanalyse og forbrugeradfærd at gøre?

Ligesom virksomheder analyserer kundernes færden online og i butikker, har Statens Museum for Kunst sat sig for at undersøge, hvad der hitter hos deres gæster.

The age of analytics

Flere og flere virksomheder gør i dag brug af analyseværktøjer som Google Analytics, SiteCatalyst, Webtrends m.fl. til at undersøge, hvad det er, deres kunder ønsker af dem, når de navigerer rundt på deres hjemmesider. Målet: at give kunderne det de vil have og samtidig selv sælge mere.

Det har givet anledning til diskussioner og direktiver, men også nye muligheder for målrettet markedsføring og dataanalyse på et helt nyt plan. Opblomstringen af begreber som webanalyse, real-time bidding (RTB), konverteringsoptimering og Big Data er alle eksempler på denne intelligente brug af data.

Kaffen og købmandsdisken

Konceptet at analysere og optimere efter kundeadfærd er dog ikke i sig selv noget nyt. Når Købmand Madsen i sin tid lagde mærke til, at mælk til kaffen, kaffen i sig selv, eller noget helt tredje stod i høj kurs hos de lokale landmandskoner, så var det vel ikke utænkeligt, at netop mælken eller kaffen fik en central placering bag disken.

Senere fik man mere avanceret hjælp til denne type observationer med teknologi, der bl.a. registrerer  “hotspots” og “coldspots”, så man kan sørge for at indrette sin butik og placere sine varer, så der er størst chance for (mer)salg.

Kunsten og kunderne

Men det er ikke kun i supermarkedet eller webshoppen, at vi er forbrugere og kunder med holdninger til, hvad vi finder interessant. Det er vi eksempelvis også, når vi går på museum. Hos Statens Museum for Kunst betyder det, at man nu arbejder på at implementere termofølsomme kameraer, der kan fortælle museet meget mere om, hvilke værker der bedst fanger de besøgendes opmærksomhed.

Som formidlingschef Anne Larsen siger til Politiken:

»Vi kan jo godt have en idé om, at alle bør se et værk, men det er jo ikke nødvendigvis tilfældet, at det er det, folk vil se«.

Mavefornemmelse vs. viden

Og det er i virkeligheden spot-on. Hele humlen i dataanalyse er at omsætte vores – i øvrigt ofte velfunderede – mavefornemmelser til konkret viden, som man kan agere ud fra. Både når der analyseres på online og på offline data.

Hvad ønsker mine kunder? Og hvor og hvornår? Hvordan kan jeg styrke min forretning ved at give dem netop det? Det er bare nogle af de spørgsmål, som analyser af adfærd, besøgsmønstre, produktrelationer og meget mere kan give svar på. Uagtet om man er en webshop eller et kunstmuseum.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s