Når en detalje spænder ben for dit budskab

Errare humanum est – Det er menneskeligt at fejle.

Lad det være sagt med det samme, fejl sker for alle. Der kan også sagtens snige sig fejl ind i det her indlæg, hvilket vel egentlig ville være et klasse eksempel på min overskrift. Ikke desto mindre er der fejl, som er mere uheldige end andre, da de helt eller delvist kan underminere dit budskab, selvom de egentlig udgør små detaljer.

Kokke, instruktører og musikere arbejder af og til med benspænd. Forhindringer af den ene eller anden art, som de stiller op for sig selv for at udfordre deres arbejde og deres evner. Den slags benspænd kan have positiv effekt, da de kan bidrage med ny inspiration og nye vinkler.

Men oftest er benspænd nogle mere irriterende af slagsen. Ubevidste snubletråde, som man får lagt for sig selv, som underminerer et ellers godt stykke arbejde. De eksisterer også i kommunikation og markedsføring, og de optræder, fordi det er gået for stærkt, eller man helt enkelt ikke har været opmærksom på den detalje. Og det er netop ofte detaljer, som desværre hos modtageren af dit budskab kan springe meget i øjnene.

Her er nogle eksempler, som man relativt ofte støder på, som det kan være en god idé at skrive sig bag øret. Ingen hverken løftet eller pegende pegefinger, men inspiration til at se snubletrådene for dine budskaber.

Når stavefejl giver ordet modsat betydning

“Show it, don’t tell it”

“Walk the talk”

Gode gamle klichéer, som understreger formen på denne snubletråd. Nemlig, at det ikke er nok at sige, at man er noget; man skal også vise det. Et eksempel på dette er, når ordet “professionel” bliver stavet forkert. Det kan være med to f’er eller for eksempel med et a (professional), selvom teksten er dansk. Det skal stå helt for egen regning, men for mig får ordet her den diametralt modsatte betydning. Lidt ligesom en stavefejl i ordet “korrektur”.

Når billedet ikke matcher budskabet

Denne snubletråd ser jeg ofte spændt ud over reklamebudskaber. En af de mere morsomme af slagsen står en tvivlsom afsender for, som forsøger at lokke sine madglade modtagere til sig med sætninger som “Tab dig 10 kilo på ingen tid”. At det i sig selv virker for godt til at være sandt, er en snubletråd i sig selv, men den virkelige benspænder her er billedet af en tydeligt gravid kvinde, som flankerer budskabet.

Et andet mindre åbenlyst eksempel er, når billedet indikerer manglende indsigt i det, som sælges. Et af mine yndlingseksempler er sælgeren af Afrika-rejser, som viser et stort, flot billede af en tiger. Der som bekendt bestemt hører til på et helt andet kontinent.

Når fag-lingo fejler

Denne snubletråd er gjort af et stof, der minder om den første, men her med en faglig legering. Et eksempel fra marketingverdenen, som man ofte ser, er ordet “ads”. Altså det engelske flertalsord for annoncer. Overraskende ofte sniger der sig her et ekstra d ind, så ordet i stedet betyder “tilføjer”. Det er en god idé at holde ekstra øje med de der udvalgte ord, som beskriver kernen af det, som du arbejder med. Uanset hvor menneskeligt det er at fejle, så kan fejl her tegne et langt mindre troværdigt billede af dig, end hvad virkeligheden egentlig er.

Når der skrues lidt for meget op for adjektiverne

Denne snubletråd er faktisk allerede nævnt under vægttabseksemplet. I ens iver efter at kommunikere fortræffelighederne ved ens produkt kan man komme til at få det til at lyde lige et nummer for godt. Snubletråden findes både i en tekstversion og i mere visuel facon. Rengøringsmidler, der fjerner alt fedt på komfuret, selv inden man har rørt det med kluden, eller mailorder brides som ser urealistisk supermodelagtige ud, er eksempler på sidstnævnte, sådan sat lidt på spidsen.

Lorem ipsum og DYAC

Til slut vil jeg blot nævne disse to, som næsten giver sig selv. Placeholdertekst og autocorrect gone haywire kan af og til stå uopdaget tilbage. Hvilket naturligvis er suboptimalt. Og der er helt sikkert flere snubletråde – bud på udvidelse af listen modtages gerne.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s