Søg og du skal finde! Googles udvidede søgemuligheder i et PR-perspektiv

googleHvis ’markeder er samtaler’, hvordan holder man så styr på de samtaler? Google kan nu hjælpe dig med medieovervågningen gennem en række nye søgemuligheder, der gør det muligt for dig at få et hurtigt indblik i netop det, du leder efter – uden besværlige plugins eller downloads, uden information overload og uden dyre gebyrer.

Siden maj i år har Google.com brugere haft en række udvidede søgemuligheder til deres rådighed – muligheder som nu også kommer danske Google.dk søgere til gavn. Endnu flere muligheder er netop blevet lanceret på .com-domænet, og med lidt god vilje fra søgegigantens side vil disse også være at finde på .dk i den nærmeste fremtid. Men hvad kan de så egentlig bruges til, alle disse nye muligheder?

Monitorering overload
Skal man se på det fra et kommunikationsmæssigt synspunkt, så er der klart noget at hente. Branding, image, omdømme, identitet og en lang række andre kommunikationsfaglige begreber afslører med al tydelighed, at det i dag er vigtigt, hvad folk mener om din virksomhed. Mediemonitorering er derfor et fast element i de fleste kommunikationsafdelingers forsøg på at holde styr på netop det.

Nyhedstjenester som Ritzau, Factiva og Infomedia er her til hjælp, ligesom programmer som Radian6, Scout Labs eller Microsofts Looking Glass kan hjælpe dig monitorere de sociale medier. Der er i dag mange kilder til information – og til information overload. Plugins, dashboards, email notifications og mere giver dig et væld af muligheder – for at blive begravet i information, blandt andet.

Raffinerede søgeresultater
Med Googles nye søgemuligheder har du mulighed for at få et hurtigt overblik. Dermed ikke påstået, at dette er fyldestgørende, men det kan give dig et yderst brugbart øjebliksbillede.

Vil du for eksempel vide, hvad der skrives om din topchef lige nu, så kan du naturligvis vælge at google navnet på god gammeldags facon. Det vil give dig en række resultater af mere eller mindre relevant art og dato. Men med de udvidede søgemuligheder kan du vælge at sortere efter dato, at få vist udelukkende resultater fra den seneste time, det seneste døgn eller den seneste uge – eller du kan vælge resultater fra et helt bestemt tidsinterval, hvis du eksempelvis vil mindes om, hvad det nu lige var, der blev skrevet om ham (eller hende, naturligvis) under mediestormen dengang i februar.

Du kan også vælge at søge udelukkende på blogs eller fora, hvilket kan give dig et værdifuldt indblik i samtalen lige nu – og evt. hjælpe dig afsløre potentielle issues, inden de udvikler sig til kriser. Med videosøgning kan du få et overblik over offentligt tilgængelige videoer om din virksomhed fra eksempelvis Ekstra Bladet, Facebook og Youtube.

Google.com: Hvad er i vente?
En hurtig søgning på Google.com giver desuden et indblik i, hvad mere der kan være i vente på .dk. Er der for eksempel bestemte sider, som af den ene eller den anden grund er vigtigere end andre, så giver Google.com også mulighed for et hurtigt overblik her. En simpel standardsøgning sorteret efter ’visited pages’ viser nemlig omtalen udelukkende på sider, som du tidligere har besøgt.

Reviews er en anden søgemulighed tilgængelig på Google.com. Med denne kan du eksempelvis følge med i, hvordan dit nyeste produkt modtages eller se reaktionerne på en eventuel ny bog om direktøren.

Og alt dette er naturligvis ganske gratis og lettilgængeligt. Der er intet abonnement eller uhyrligt høj pris pr. vist resultat – og der er heller intet der skal downloades.

Prøv selv at søge – både på .dk og .com – og se mulighederne. De er tilgængelige øverst i søgeresultaterne, hvor du skal klikke på ’Vis valgmuligheder’/’Show options’.

Like This!

Add to FacebookAdd to DiggAdd to Del.icio.usAdd to StumbleuponAdd to RedditAdd to BlinklistAdd to TwitterAdd to TechnoratiAdd to Yahoo BuzzAdd to Newsvine

Skriv en kommentar